Score and the City 31 

„Score and the City” to podcast dostępny na Spotify, którego osią jest muzyka filmowa. Serię prowadzi Magda Miśka-Jackowska, która w kolejnych odcinkach opowiada o muzyce towarzyszącej produkcjom filmowym i o jej twórcach.  

Magda Miśka-Jackowska jest dziennikarką radiową, która specjalizuje się w programach poświęconych kinu i sztuce filmowej. Od 2005 r. pracuje w RMF Classic, sprawdziła się też wielokrotnie jako konferansjerka podczas Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie i na wielu innych imprezach związanych ze światem kina. 

W tym artykule sprawdzimy, jakie filmy i seriale zwróciły uwagę prowadzącej pod kątem muzycznym w odcinku 31 podcastu: 

  • Bonding (reż. Rightor Doyle) – zabawny i nietypowy serial, który przedstawia perypetie nowojorskiej dominy i jej przyjaciela z lat szkolnych, gapowatego geja. Muzyka do produkcji napisana została przez Adama Crystala. Jak ocenia Magda Miśka-Jackowska, brzmi ona tak, jakby ktoś przeniósł muzykę barokową do współczesności. Ścieżka muzyczna serialu jest bardzo różnorodna: rozpoczyna ją la folia (portugalski taniec), zawiera też instrumenty perkusyjne, dzwonki, smyczki, marimbę itd., a całość okraszona jest elektroniką, co daje bardzo ciekawy efekt. 
  • Annette (reż. Leos Carax) – film z kategorii dramat/musical opowiadający o miłości stand-upera i diwy operowej oraz o ich niesamowitym dziecku. Co ciekawe, scenariusz filmu napisali kompozytorzy Russell Mael i Ron Mael występujący jako duet o nazwie „Sparks”. Film jest mocno muzyczny – zdecydowana większość dialogów jest tu wyśpiewanych. Magda Miśka-Jackowska podkreśla też, że za muzykę „Annette” dostała nagrodę w Cannes. 
  • Mistrz (reż. Maciej Barczewski) – polski film opowiadający o pięściarzu Tadeuszu Pietrzykowskim (pseudonim „Teddy”), który podczas pobytu w niemieckim obozie koncentracyjnym Auschwitz-Birkenau walczy na pięści, by przeżyć i pomóc współwięźniom. Muzykę do filmu napisał Bartosz Chajdecki, który otrzymał za nią nagrodę na festiwalu Grand Prix Komeda. W „Score and the City” prowadząca mówi, że ścieżka muzyczna „Mistrza” jest „hollywoodzko skuteczna” i świetnie współgra z postacią głównego bohatera. 
  • Lupin (reż. George Kay) – amerykańsko-francuski serial kryminalny, przy czym Magda Miśka-Jackowska skupia się na muzyce napisanej do drugiego sezonu tej produkcji. Jak wyjaśnia, jest to połączenie muzyki klasycznej z nowoczesnymi brzmieniami, których bardzo dobrze się słucha nawet w oderwaniu od serialu. Kompozytor, Mathieu Lamboley stworzył np. utwór „Sekret”, który bazuje na „Czterech Porach Roku” Vivaldiego, ale jest oczywiście indywidualną interpretacją artysty. 
  • Dos (reż. Mar Targarona) – thriller produkcji hiszpańskiej, w którym dwoje obcych ludzi budzi się w zaskakujących, koszmarnych okolicznościach. Muzyka do tego filmu wyszła spod pióra wybitnego dyrygenta i kompozytora Diego Navarro. Ponieważ tytuł filmu to w tłumaczeniu na język polski „Dwa”, pomysł na ścieżkę dźwiękową opiera się na liczbie „2”. Stąd do jej współtworzenia zaangażowany został duet „Socos Dúo” wykorzystujący 2 instrumenty – marimbę i wiolonczelę. Jak dowiadujemy się z 31. odcinka „Score and the City” kompozytor żongluje dwójką w różnych elementach kompozycji przygotowanych na potrzeby filmu, m.in. w metrum, orkiestracji, interwałach, wokalizach. Jak przyznaje Magda Miśka-Jackowska, rozszyfrowywanie takiej intrygującej i symbolicznej ścieżki muzycznej jest fascynującą zabawą. 

Odcinek 31. „Score and the City” kończy się fragmentem muzyki z ostatniej omówionej propozycji, czyli z thrillera „Dos”. Jeśli zainteresował Cię ten podcast i chcesz go przesłuchać, znajdziesz go np. na Spotify.